Lumea romaneasca

Redactia
Gabriel Cotabita. intre muzica usoara si talk-show. "Un singur festival pe an nu e de-ajuns". L-am abordat pe Gabriel Cotabita imediat dupa ce i s-a inmanat, pentru o compozitie semnata de Andrei Kerestely, premiul I, la sectiunea creatie. L-am gasit in culise, ascuns intre randurile de cortine, singur...

Gabriel Cotabita
intre muzica usoara si talk-show
"Un singur festival pe an nu e de-ajuns"

L-am abordat pe Gabriel Cotabita imediat dupa ce i s-a inmanat, pentru o compozitie semnata de Andrei Kerestely, premiul I, la sectiunea creatie. L-am gasit in culise, ascuns intre randurile de cortine, singur, stand pe o boxa uriasa, cu o expresie de extenuare teribila. De buna seama, la Mamaia "98, rolul de moderator al discutiilor de fiecare noapte, privind starea muzicii usoare romanesti, l-a epuizat mai mult decat cel de interpret.
- Obosit, fericit...?
- Nu, nu sunt fericit, doar epuizat si usor nemultumit ca atacurile au inceput mult mai devreme decat ma asteptam.
- Ce te-a nemultumit cel mai tare la acest festival?
- Lipsa timpului. Pregatirea festivalului a inceput cu doar doua luni inainte. N-am avut timp sa facem totul si mai bine decat am facut.
- Ce ti-a placut cel mai mult?
- Atmosfera din concurs - de la slagare, de la Gala, faptul ca in a doua seara, de creatie si interpretare, lumea a venit in numar dublu fata de prima seara.
- Cum ai conceput aceste talk-show-uri de dupa festival, pe care le-ai moderat? Ce si-au propus ele si daca si-au atins scopul?
- Au fost un experiment, pentru ca dialoguri pe tema muzicii usoare romanesti s-au mai realizat doar sporadic pana acum. Noi am vrut sa aratam ca muzica usoara a existat, ca la un moment dat existenta ei a fost intrerupta datorita sistemului comunist si ca, dupa "90, ea continua sa ramana intr-o remanenta ingrozitoare, intr-o inertie sinistra. De ce? Cand am iesit din sistemul anterior, creatorii de muzica, de teama, sau nu stiu din ce alte motive, in loc sa mearga inainte, s-au refugiat inapoi, in sistem. Am incercat sa explic acest lucru creatorilor. Am fost prins la mijloc intre creatori si ziaristi, dar asta nu are importanta. Important este ca Mamaia "98 este sansa muzicii romanesti de a face primul pas catre schimbarea mentalitatii creatorilor si chiar a unora dintre interpreti. Nu stiu daca toti compozitorii au inteles lucrul acesta, dar cel putin am reusit sa-i "scot din papuci", sa-i pun pe ganduri. Dar cum cu o floare nu se face primavara - un singur festival pe an nu e de ajuns pentru a crea un cadru de discutie - vom continua sa facem manifestari de muzica, de creatie (Mega Music, producatorul festivalului Mamaia "98, are un plan lunar de spectacole cu lansari de cantece in prima auditie), prin care sa se permita publicului sa intre in contact cu cele mai noi compozitii si sa decida rapid daca devin slagare sau nu.
- In timpul zilelor de festival ai avut timp sa mergi pe plaja?
- Nici o secunda! Nu am atins marea, si nici ea pe mine!
- Ce te asteapta la intoarcerea in Bucuresti?
- Probabil, aceeasi existenta rascolita, asa cum o am de nenumarati ani incoace.